Blog

Proč zařadit do jídelníčku salát?

Proč zařadit do jídelníčku salát?
Průměrný Čech zkonzumuje ročně necelých 174 kilogramů čerstvého ovoce a zeleniny. Nejčastěji se na talířích objevují jablka, pomeranče, mandarinky a banány. V posledních letech roste spotřeba hlávkového salátu. Přečtěte si, proč se vyplatí zařadit do jídelníčku právě salát.

Čerstvé ovoce a zelenina je nedílnou součástí zdravé a vyvážené stravy. Tyto potraviny jsou hodnotné zejména díky vysokému obsahu vitamínů a minerálů, které jsou důležité pro správné fungování organismu. Pravidelná konzumace ovoce a zeleniny také pomáhá předcházet civilizačním chorobám – například kardiovaskulárním onemocněním, cukrovce druhého typu či rakovině.

Každý den si dopřejte alespoň 400 gramů ovoce a zeleniny

Podle doporučení Světové zdravotnické organizace (WHO) by měla každá dospělá osoba sníst alespoň 400 gramů ovoce a zeleniny denně (pozn. bez brambor). Češi podle posledních dostupných dat Českého statistického úřadu zkonzumují denně v průměru 236 gramů čerstvého ovoce a 238 gramů zeleniny. 

Z čerstvého ovoce mají Češi nejraději jablka, kterých ročně sní v průměru necelých 24 kilogramů. Z jižního ovoce patří mezi nejoblíbenější pomeranče a mandarinky (13 kg/rok) a banány (12,5 kg). Ze zeleniny se na talířích Čechů nejčastěji objevují rajčata. V průměru jich ročně zkonzumujeme 12 kilogramů. Na druhém místě je cibule (11 kg/rok), která je součástí řady pokrmů. V oblibě je rovněž zelí (6,9 kg/rok) či salátové okurky (6,3 kg/rok). 

Češi přichází na chuť salátu

Ze statistik vyplývá, že v posledních letech roste spotřeba hlávkového salátu. Zatímco v roce 2012 ho Češi zkonzumovali 1,4 kilogramu na osobu, v roce 2019 to bylo již o celý jeden kilogram více. Salát velmi často slouží jako základní surovina lehce stravitelných jídel. Výborný je také jako předkrm před hlavním jídlem, protože ulehčuje trávení. Bohatý je zejména na vitamíny B1 a B2 a obsahuje také kyselinu listovou a významné množství vlákniny a minerálů – draslíku, železa, vápníku, hořčíku, fosforu a zinku. Málo se ví, že salát má mírné sedativní účinky. Pomáhá tedy nejen se spánkem, ale také zmírňuje úzkost a nervozitu. Salát je tedy velmi přínosnou potravinou pro zdravý život.

Kde získat kvalitní salát?

Různé druhy kvalitních salátů dnes vyrůstají nejen ve sklenících, ale také v moderních aquaponických farmách, které spojují chov ryb s pěstováním rostlin bez půdy. Jednu takovou farmu najdete například v brněnských Dolních Heršpicích. Aquaponické farmy produkují saláty bez použití umělých hnojiv, pesticidů a jiných nežádoucích látek po celý rok. Listová zelenina z těchto farem vyniká především svojí kvalitou.

Proč zařadit do jídelníčku salát?

V nabídce aquaponických farem naleznete nejen nejrůznější odrůdy salátů (např. dubáček, lollo biondo, crispy), ale také bylinky (např. máta, bazalka, meduňka) a rovněž mladé výhonky zeleniny (tzv. microgreens).